ΠΠΣ 2020 και εξής

3. ΑΝΑΜΟΡΦΩΜΕΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 2020

Το Αναμορφωμένο Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών (ΑΠΠΣ) του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Απόφαση Συνέλευσης Τμήματος 421/12.3.2020) θα ισχύσει από το Πανεπιστημιακό έτος 2020-21 (εκκρεμεί έγκριση από τη Σύγκλητο). Ως προς τις βασικές αρχές και τις γενικές οδηγίες, το ΑΠΠΣ ακολουθεί εκείνες του ΠΠΠΣ.

3.1.      Διάκριση/κατηγορίες μαθημάτων

Το ΑΠΠΣ περιλαμβάνει σαράντα δύο (42) μαθήματα, τα οποία διακρίνονται σε έξι κατηγορίες:

  • Υποχρεωτικά κορμού (Υ). Η κατηγορία περιλαμβάνει δέκα (10) γενικά μαθήματα κορμού που αντιστοιχούν σε 50 ECTS, καθώς και 2 Υποχρεωτικά Μαθήματα Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας (2x5=10 ECTS) με έμφαση στη γλωσσική άσκηση. Τα μαθήματα αυτά είναι υποχρεωτικά για όλους/ες τους/ις φοιτητές/τριες και κατανέμονται στα δύο πρώτα εξάμηνα των σπουδών τους.
  • Υποχρεωτικά Ειδίκευσης (ΥΕΙΔ), 12 μαθήματα (12x6=72 ECTS) ανά ειδίκευση
  • Υποχρεωτικά Ειδίκευσης–Φροντιστήρια (ΥΕΙΔ), 2 μαθήματα (2x7=14 ECTS) ανά ειδίκευση
  • Υποχρεωτικά Ειδίκευσης–Θεματικής Ενότητας (ΥΕΙΔ), 2 μαθήματα (2x7=14 ECTS) ανά ειδίκευση
  • Υποχρεωτικά κατ’ Επιλογήν (ΥΕ), 4 (4x6=24 ECTS) από την επιλεχθείσα ειδίκευση, 2 (2x6=12 ECTS) από την άλλη ειδίκευση, 4 κατ’ επιλογήν από το Τμήμα Φιλολογίας, εκ των διαθέσιμων κωδικών της Λατινικής, Αρχαίας Ελληνικής, Μεσαιωνικής και Νεοελληνικής Φιλολογίας (4x5=20 ECTS) και 3 κατ’ επιλογήν από τη δεξαμενή μαθημάτων Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (3x6=18 ECTS).
  • Ελεύθερης Επιλογής (ΕΕ), 1 (6 ECTS) είτε από το οικείο Τμήμα είτε από άλλα Τμήματα της Σχολής ή του Πανεπιστημίου.

3.2.      Περιγραφή μαθημάτων

1. Τα εισαγωγικά μαθήματα είναι κατανεμημένα στο 1ο και 2ο εξάμηνο σπουδών. Οκτώ εξ αυτών προσδιορίζονται με την ένδειξη «Εισαγωγή». Για την Ιστορία, τα μαθήματα αυτής της κατηγορίας καλύπτουν από άποψη περιεχομένου τις ακόλουθες ενότητες: Ορισμός του γνωστικού αντικειμένου, παρουσίαση των πηγών, της μεθοδολογίας προσέγγισης και της ιστορίας της έρευνας, συμβολή των βοηθητικών επιστημών, τάσεις και προοπτικές της έρευνας, καθορισμός του γεωγραφικού και χρονολογικού πλαισίου, εννοιολογικά εργαλεία, διάκριση των επιμέρους περιόδων και παρουσίαση των βασικών χαρακτηριστικών τους με έμφαση στον τομέα της πολιτικής, της κοινωνίας και της οικονομίας. Για την Αρχαιολογία τα εισαγωγικά μαθήματα αποβλέπουν στην παρουσίαση των διαφορετικών κατηγοριών υλικών καταλοίπων των πολιτισμικών περιόδων και των ερμηνευτικών προσεγγίσεων που συνδέονται με αυτά. Τα μαθήματα αυτής της κατηγορίας δεν μπορούν να επιλεγούν από φοιτητές/τριες άλλων τμημάτων. Δύο μαθήματα αποτελούν εισαγωγές στην επιστήμη της Ιστορίας (θεωρητικά προβλήματα, εξέλιξη ιστοριογραφίας από την αρχαιότητα έως το μεταμοντερνισμό) και την επιστήμη της Αρχαιολογίας (ιστορία της έρευνας, θεωρητικές αφετηρίες, ερμηνευτικές προσεγγίσεις, μέθοδοι ανάλυσης) αντίστοιχα. Τα δύο μαθήματα Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στοχεύουν στην εξοικείωση των φοιτητών με ιστοριογραφικά κείμενα, μέσω των απαραίτητων γλωσσικών ασκήσεων.

2. Τα μαθήματα που προσδιορίζονται ως «Υποχρεωτικά Ειδίκευσης» (12x6=72 ECTS) επιλέγονται από αντίστοιχες «δεξαμενές» μαθημάτων, ιστορικής ή αρχαιολογικής/τέχνης, που καταρτίζουν οι ειδικεύσεις με ευθύνη των Τομέων. Από άποψη περιεχομένου καλύπτουν είτε επιμέρους χρονικές περιόδους των επιστημονικών πεδίων είτε ευρείες θεματικές ενότητες είτε ακόμα επιμέρους κλάδους των ειδικεύσεων. Τα μαθήματα αυτά μπορούν να επιλεγούν από φοιτητές/τριες άλλων Τμημάτων.

3. Τα Φροντιστήρια λειτουργούν ως μάθημα περιορισμένου ακροατηρίου (έως 25 άτομα) και υποχρεωτικής παρακολούθησης. Στοχεύουν (α) στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τις πηγές και τη μεθοδολογία της έρευνας στα αντίστοιχα πεδία (β) στον επιστημονικό τρόπο διαχείρισης ειδικών θεμάτων (ανάλυση και σύνθεση) εντός των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων και τελικά στην παραγωγή εργασίας σε γραπτή μορφή (γ) στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τις μεθόδους προετοιμασίας και παρουσίασης μιας θεματικής εν είδει διδασκαλίας, καθώς εντάσσονται στην κατηγορία των μαθημάτων ΠΠΔΕ (Θέματα Μάθησης και Διδασκαλίας). Στον προγραμματισμό των Φροντιστηρίων περιλαμβάνονται και επισκέψεις των φοιτητών/τριών σε χώρους άσκησης (μουσεία, αρχεία, πινακοθήκες, βιβλιοθήκες, ερευνητικά κέντρα, ανασκαφές κλπ). Η υποστήριξη των Φροντιστηρίων μπορεί να γίνει από ΕΔΙΠ, υπό την εποπτεία του/ης Καθηγητή/τριας, στο πλαίσιο των σύννομων διδακτικών υποχρεώσεων. Η εκπόνηση εργασίας με συγκεκριμένες προδιαγραφές ανά ειδίκευση είναι υποχρεωτική. Οι φοιτητές/τριες επιλέγουν δύο Φροντιστήρια, στην περίπτωση της ειδίκευσης της Ιστορίας ένα από κάθε Τομέα  και στην περίπτωση της Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης δύο διαφορετικό κωδικό γνωστικού αντικειμένου. Η αποτυχία σε Φροντιστήριο συνεπάγεται την εκ νέου εγγραφή και παρακολούθησή του.

4. Οι Θεματικές Ενότητες περιλαμβάνουν μαθήματα με ευρύτερη ύλη (βιβλιογραφία), που επιλέγονται από μία εκ των δυο δεξαμενών (Ιστορίας ή Αρχαιολογίας και Τέχνης), τις οποίες καταρτίζουν ανά έτος οι Τομείς. Πρόκειται για μαθήματα που αντιστοιχούν στα γνωστικά αντικείμενα των Τομέων της κάθε ειδίκευσης. Η παρακολούθησή τους δεν είναι υποχρεωτική. Ανάλογα με το μέγεθος του ακροατηρίου ο/η διδάσκων/ουσα μπορεί να αναθέσει υποχρεωτικές εργασίες, βαθμολογικής ενίσχυσης έως 30%. Η ενίσχυση αυτή προϋποθέτει την εξασφάλιση προβιβάσιμου βαθμού στην προφορική ή γραπτή εξέταση. Τα μαθήματα αυτά δεν μπορούν να επιλεγούν από φοιτητές/τριες άλλων Τμημάτων.

5. Τα Υποχρεωτικά κατ’ Επιλογήν (ΥΕ) μαθήματα προέρχονται από «δεξαμενές» μαθημάτων που καταρτίζουν ετησίως οι Τομείς. Ως τέτοια νοούνται θεματικές προσεγγίσεις των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων, που διακρίνονται στις ακόλουθες κατηγορίες: 1) Μαθήματα που ανήκουν στην ειδίκευση επιλογής του/ης φοιτητή/τριαςˑ 2) Μαθήματα που ανήκουν στην άλλη ειδίκευση. 3) Μαθήματα από το Τμήμα 4) Μαθήματα που συνδέονται με την απόκτηση Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας. Τα τελευταία είναι κοινά και για τις δύο ειδικεύσεις και επιλέγονται από τη δεξαμενή «Θέματα Εκπαίδευσης και Αγωγής» (2 μαθήματα) και «Διδακτική και Πρακτική Άσκηση» (1 μάθημα).

Σημείωση: Μαθήματα επιλογής ειδίκευσης, τα οποία, λόγω του τρόπου διδασκαλίας τους, προσδιορίζονται ως σεμιναριακά πραγματοποιούνται με τη συμμετοχή καθορισμένου αριθμού φοιτητών/τριών, ο οποίος δεν ξεπερνά τους/ις είκοσι πέντε (25). Τα μαθήματα αυτά περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων είτε άσκηση φοιτητών/τριών στη μελέτη υλικού είτε εξωτερικές επισκέψεις.

6. Ως μαθήματα Ελεύθερης Επιλογής (ΕΕ) νοούνται εκείνα που ο/η φοιτητής/τρια επιλέγει με βάση τις προσωπικές του/ης προτιμήσεις από άλλα Τμήματα της οικείας Σχολής ή του Πανεπιστημίου.

Συνοπτικός πίνακας μαθημάτων

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ECTS
Υποχρεωτικά κορμού

10
+
2 Μαθήματα Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας (Ασκήσεις)

50
+
10

Υποχρεωτικά Ειδίκευσης 12 72
Υποχρεωτικά Ειδίκευσης – Φροντιστήρια 2 14
Υποχρεωτικά Ειδίκευσης -
Θεματικής Ενότητας
2 14
Υποχρεωτικά Κατ’ Επιλογήν 4 από την επιλεχθείσα ειδίκευση
2 από την άλλη ειδίκευση
4 από το Τμήμα Φιλολογίας 
3 από τη δεξαμενή μαθημάτων
Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας 
24
12
20
18
 
Ελεύθερης Επιλογής 1 6
Σύνολο 42 240

3.3.    Δηλώσεις μαθημάτων

1. Οι δηλώσεις μαθημάτων πραγματοποιούνται στην αρχή εκάστου εξαμήνου, σε ημερομηνίες που ανακοινώνονται στην ιστοσελίδα του Τμήματος. Οι δηλώσεις γίνονται ηλεκτρονικά μέσω των Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Γραμματείας του ΑΠΘ. Οι φοιτητές/τριες που δεν κάνουν εμπρόθεσμα τις δηλώσεις των μαθημάτων που θα παρακολουθήσουν δεν έχουν δικαίωμα εξέτασης σε αυτά.
2. Για κάθε εξάμηνο του ΑΠΠΣ, οι φοιτητές/τριες δηλώνουν νέα μαθήματα προς παρακολούθηση, που ισοδυναμούν το μέγιστο με 30 ECTS. 
Η διαδικασία που ακολουθείται ως προς τη δήλωση των μαθημάτων περιγράφεται ως εξής:
•    Για τους/ις φοιτητές/τριες του 1ου εξαμήνου, γίνεται αυτόματη δήλωση των μαθημάτων κορμού του 1ου εξαμήνου με την εγγραφή τους.
•    Οι φοιτητές/τριες του 2ου εξαμήνου δηλώνουν όλα τα μαθήματα κορμού του αντίστοιχου εξαμήνου. 
•    Οι φοιτητές/τριες του 3ου εξαμήνου πριν τη δήλωση των μαθημάτων επιλέγουν ειδίκευση. Στη συνέχεια, δηλώνουν τα υποχρεωτικά μαθήματα που αντιστοιχούν στο εξάμηνο φοίτησης της ειδίκευσης που επέλεξαν.
•    Οι φοιτητές/τριες του 4ου εξαμήνου δηλώνουν όλα τα υποχρεωτικά μαθήματα ειδίκευσης του αντίστοιχου εξαμήνου.
•    Οι φοιτητές/τριες του 5ου εξαμήνου δηλώνουν ένα μάθημα υποχρεωτικό ειδίκευσης, ένα φροντιστήριο της ειδίκευσης, ένα υποχρεωτικό επιλογής της ειδίκευσης, ένα μάθημα ΠΠΔΕ (της κατηγορίας Εκπαίδευσης και Αγωγής) και ένα μάθημα από το Τμήμα Φιλολογίας.
•    Οι φοιτητές/τριες του 6ου εξαμήνου δηλώνουν ένα μάθημα υποχρεωτικό ειδίκευσης, ένα φροντιστήριο της ειδίκευσης, ένα υποχρεωτικό επιλογής της ειδίκευσης, ένα μάθημα ΠΠΔΕ (της κατηγορίας Ειδική Διδακτική και Πρακτική Άσκηση) και ένα μάθημα από το Τμήμα Φιλολογίας.
•    Οι φοιτητές/τριες του 7ου εξαμήνου δηλώνουν μια θεματική ενότητα, δύο μαθήματα υποχρεωτικά επιλογής της ειδίκευσης, ένα μάθημα υποχρεωτικό επιλογής ή υποχρεωτικό ειδίκευσης της άλλης ειδίκευσης και ένα μάθημα από το Τμήμα Φιλολογίας.
•    Οι φοιτητές/τριες του 8ου εξαμήνου δηλώνουν μια θεματική ενότητα, ένα μάθημα υποχρεωτικό επιλογής της ειδίκευσης, ένα μάθημα υποχρεωτικό επιλογής ή υποχρεωτικό ειδίκευσης της άλλης ειδίκευσης, ένα μάθημα από το Τμήμα Φιλολογίας και μια ελεύθερη επιλογή από όποιο άλλο Τμήμα επιθυμούν.
3. Επειδή ο αριθμός των φοιτητών/τριών στα Φροντιστήρια και τα Σεμινάρια δεν μπορεί να υπερβαίνει τους/ις είκοσι πέντε (25), οι φοιτητές/τριες πριν από την έναρξη των μαθημάτων δηλώνουν εγγράφως τη συμμετοχή τους στα μαθήματα αυτά πρώτα στους διδάσκοντες ή τις Γραμματείες των Τομέων και μετά ηλεκτρονικά. Και οι δύο δηλώσεις είναι υποχρεωτικές.
4. Από τα μαθήματα ΠΠΔΕ, που είναι κοινά και στις δύο ειδικεύσεις, μπορούν να εξαιρεθούν φοιτητές/τριες μόνον κατόπιν αιτιολογημένης αίτησής τους. Η εξαίρεση συνεπάγεται τη μη χορήγηση ΠΠΔΕ. Όσων οι αιτήσεις εγκριθούν, θα καλύπτουν τα μαθήματα αυτά (πλην των Φροντιστηρίων) με υποχρεωτικά ελεύθερης επιλογής της ειδίκευσης που ακολουθούν.
5. Το μάθημα ελεύθερης επιλογής από άλλα Τμήματα μπορεί να αντικατασταθεί με υποχρεωτικό επιλογής της ίδιας ή της άλλης ειδίκευσης αντίστοιχης βαρύτητας σε ECTS είτε με μάθημα από το Τμήμα Φιλολογίας.
6.  Ως προς τα οφειλόμενα μαθήματα των προηγούμενων εξαμήνων διευκρινίζονται τα εξής: 
Οι φοιτητές/τριες οφείλουν να δηλώνουν τα μαθήματα προηγούμενων εξαμήνων στο αντίστοιχο εξάμηνο διδασκαλίας τους, εφόσον επιθυμούν να εξεταστούν σε αυτά. Ο αριθμός των οφειλόμενων από προηγούμενα εξάμηνα μαθημάτων που μπορούν να δηλώσουν έχει ως εξής:

  • για τους/ις φοιτητές/τριες του 3ου εξαμήνου, το σύνολο των οφειλόμενων μαθημάτων του 1ου εξαμήνου,
  • για τους/ις φοιτητές/τριες του 4ου εξαμήνου, το σύνολο των οφειλόμενων μαθημάτων του 2ου εξαμήνου,
  • για τους/ις φοιτητές/τριες του 5ου εξαμήνου, μέχρι έξι (6) οφειλόμενα μαθήματα μόνο του 1ου και 3ου εξαμήνου,
  • για τους/ις φοιτητές/τριες του 6ου εξαμήνου, μέχρι έξι (6) οφειλόμενα μαθήματα μόνο του 2ου και 4ου εξαμήνου,
  • για τους/ις φοιτητές/τριες του 7ου εξαμήνου, μέχρι έξι (6) οφειλόμενα μαθήματα του 1ου, 3ου και 5ου εξαμήνου,
  • για τους/ις φοιτητές/τριες του 8ου εξαμήνου, μέχρι δέκα (10) οφειλόμενα μαθήματα του 2ου, 4ου και  6ου εξαμήνου.

7. Οι φοιτητές/τριες επί πτυχίω (9ο εξάμηνο και άνω) που περάτωσαν την κανονική φοίτηση, η οποία ισούται με τον ελάχιστο αριθμό των αναγκαίων για την απονομή του τίτλου σπουδών εξαμήνων, σύμφωνα με το ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών, έχουν τη δυνατότητα να εξεταστούν στην εξεταστική περίοδο του χειμερινού και του εαρινού εξαμήνου κάθε ακαδημαϊκού έτους σε όλα τα μαθήματα που οφείλουν για τη λήψη Πτυχίου, ανεξάρτητα εάν αυτά διδάσκονται σε χειμερινό ή εαρινό εξάμηνο.
8. Το σύνολο των μονάδων ECTS του ΑΠΠΣ που απαιτείται για τη λήψη του πτυχίου ανέρχεται στις 240. Στο πτυχίο μπορούν να συμπεριληφθούν μέχρι δύο μαθήματα καθ’ υπέρβαση των 240 ECTS.
9.    Η αλλαγή ειδίκευσης είναι δυνατή κατόπιν αιτήσεως στην αρχή του γ' και δ' εξαμήνου των σπουδών.

3.4.    Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας

Το πτυχίο του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας εξασφαλίζει στους/ις αποφοίτους του το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (ΠΠΔΕ), το οποίο απαιτείται, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, για το διορισμό στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση για όσους/ες εισήλθαν στο Τμήμα από το ακαδημαϊκό έτος 2015-16 και εξής.
Η απόκτηση του ΠΠΔΕ γίνεται αυτόματα και ταυτόχρονα με τη λήψη του πτυχίου, εφόσον  η οργάνωση των σπουδών γίνει σύμφωνα με τα ακόλουθα:
•    Οι φοιτητές/τριες υποχρεούνται να κατοχυρώσουν πέντε (5) μαθήματα συνολικά, από το 5ο εξάμηνο σπουδών και εξής.
•    Τα μαθήματα κατανέμονται στις ακόλουθες θεματικές ενότητες:

1η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Θέματα εκπαίδευσης και αγωγής

Οι φοιτητές/τριες, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών τους, υποχρεούνται να παρακολουθήσουν, με ελεύθερη εσωτερική επιλογή, 2 μαθήματα της 1ης Θεματικής Ενότητας.
 

  ΤΙΤΛΟΣ ΕΞΑΜ. ΤΥΠΟΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΔΙΔ. ΩΡΕΣ ECTS
  ΟΜΑΔΑ Α        
1 Μάθημα επιλογής
Παιδαγωγικής*
Ε-ΣΤ ΠΠΔΕ 1 3 ώρες/εβδ. Χ 13 εβδ.=39
ώρες/εξάμηνο
6
2 Παιδεία και εκπαίδευση
στην ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα
Ε-ΣΤ ΥΕ 3 ώρες/εβδ. Χ 13 εβδ.=39
ώρες/εξάμηνο
6
3 Παιδεία και εκπαίδευση
στο Βυζάντιο
Ε-ΣΤ ΥΕ 3 ώρες/εβδ. Χ 13 εβδ.=39
ώρες/εξάμηνο
6

* Οι φοιτητές/τριες δύνανται να επιλέξουν μαθήματα που εντάσσονται στην 1η Θεματική Ενότητα και προσφέρονται από το Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ, με βάση τις εκάστοτε/ετήσιες αποφάσεις της Συνέλευσης του οικείου Τμήματος.
Τα υπόλοιπα μαθήματα προσφέρονται από τους/ις καθηγητές/τριες του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας.

2η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Θέματα μάθησης και διδασκαλίας

Οι φοιτητές/τριες, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών τους, υποχρεούνται να παρακολουθήσουν 2 μαθήματα της 2ης Θεματικής Ενότητας. 
 

  ΤΙΤΛΟΣ ΕΞΑΜ. ΤΥΠΟΣ 
ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΔΙΔ. ΩΡΕΣ ECTS
  ΟΜΑΔΑ Α        
1 Φροντιστήριο Ειδίκευσης
Ιστορίας
Ε-ΣΤ ΥΕΙΔ 3 ώρες/εβδ. Χ 13 εβδ.=39
ώρες/εξάμηνο
6
2 Φροντιστήριο Ειδίκευσης
Ιστορίας
Ε-ΣΤ ΥΕΙΔ 3 ώρες/εβδ. Χ 13 εβδ.=39
ώρες/εξάμηνο
6
  ΟΜΑΔΑ Β        
1 Φροντιστήριο Ειδίκευσης
Αρχαιολογίας/Τέχνης
Ε-ΣΤ ΥΕΙΔ 3 ώρες/εβδ. Χ 13 εβδ.=39
ώρες/εξάμηνο
6
2 Φροντιστήριο Ειδίκευσης
Αρχαιολογίας/Τέχνης
Ε-ΣΤ ΥΕΙΔ 3 ώρες/εβδ. Χ 13 εβδ.=39
ώρες/εξάμηνο
6

3η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Ειδική διδακτική και πρακτική άσκηση

Οι φοιτητές/τριες, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών τους, υποχρεούνται να παρακολουθήσουν, με ελεύθερη εσωτερική επιλογή, 1 μάθημα της 3ης Θεματικής Ενότητας
 

  ΤΙΤΛΟΣ ΤΥΠΟΣ 
ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΔΙΔ. ΩΡΕΣ ECTS
1 Διδακτική της Ιστορίας ΥΕ 3 ώρες/εβδ. Χ 13 εβδ.=39
ώρες/εξάμηνο
6
2 Τα αρχαιολογικά δεδομένα και η ερμηνεία τους:
Μουσείο και εκπαίδευση (Σεμινάριο)
ΥΕ 3 ώρες/εβδ. Χ 13 εβδ.=39
ώρες/εξάμηνο
6
3 Ασκήσεις σε Αρχαιολογικούς Χώρους και
Μουσεία (Σεμινάριο)*
ΥΕ 3 ώρες/εβδ. Χ 13 εβδ.=39
ώρες/εξάμηνο
6
4 Εισαγωγή στις μουσειακές σπουδές (Σεμινάριο) ΥΕ 3 ώρες/εβδ. Χ 13 εβδ.=39
ώρες/εξάμηνο
6
5 Μουσειοπαιδαγωγική (Σεμινάριο) ΥΕ 3 ώρες/εβδ. Χ 13 εβδ.=39
ώρες/εξάμηνο
6
6 Διδασκαλία φιλολογικών μαθημάτων
μέσα από την Τέχνη
ΥΕ 3 ώρες/εβδ. Χ 13 εβδ.=39
ώρες/εξάμηνο
6

* Το μάθημα δύναται να προσφέρεται με τρεις διαφορετικούς κωδικούς (ΑΒΥ, ΑΚΛ, ΑΠΡ)

Συνοπτικά:

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ECTS
1. Θέματα εκπαίδευσης και αγωγής 2 12
2. Θέματα μάθησης και διδασκαλίας 2 12
3. Ειδική διδακτική και πρακτική άσκηση 1 6
ΣΥΝΟΛΟ 5 30

4.    ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

1. Το ΑΠΠΣ τίθεται σε εφαρμογή με την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2020-21 και αντικαθιστά οριστικά όλα τα προηγούμενα Προγράμματα Προπτυχιακών Σπουδών. Αφορά στους/ις φοιτητές/τριες που θα εγγραφούν στο Τμήμα κατά το ανωτέρω έτος και δεν επηρεάζει εκείνους/ες οι οποίοι/ες είναι εγγεγραμμένοι/ες πριν από το 2020-21. Οι τελευταίοι/ες θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους ακολουθώντας το ΠΠΠΣ, το οποίο ίσχυε κατά το ακαδημαϊκό έτος εγγραφής τους στο Τμήμα.
2. Για την ομαλή μετάβαση από το παλαιό στο αναμορφωμένο ΠΠΣ και την αποφυγή προβλημάτων συσσώρευσης μεγάλου αριθμού φοιτητών/τριών στα μαθήματα ή υπερδιόγκωσης του εκπαιδευτικού φόρτου των Καθηγητών/τριών, το Τμήμα αποφάσισε την οργάνωση του εκπαιδευτικού έργου ως εξής:

  • Για το ακαδημαϊκό έτος 2020-21, πρώτο έτος εφαρμογής του ΑΠΠΣ:
    • Διδασκαλία των μαθημάτων του 1ου έτους του ΑΠΠΣ.
    • Διδασκαλία όλων των μαθημάτων του ΠΠΠΣ. Οι φοιτητές/τριες που θα εγγραφούν στο γ΄ και δ΄ εξάμηνο των σπουδών (χειμερινό και εαρινό αντίστοιχα) πρέπει να δηλώσουν κατά προτεραιότητα τα υποχρεωτικά και υποχρεωτικά ειδίκευσης μαθήματα (Υ και ΥΕΙΔ) του ΠΠΠΣ στα οποία δεν έχουν εγγραφεί ποτέ, ώστε να έχουν δυνατότητα συμμετοχής στις εξετάσεις και κατά τα επόμενα ακαδημαϊκά έτη.
  • Για το ακαδημαϊκό έτος 2021-22, δεύτερο έτος εφαρμογής του ΑΠΠΣ:
    • Διδασκαλία των μαθημάτων του 1ου και 2ου έτους του ΑΠΠΣ.
    • Διδασκαλία όλων των μαθημάτων του ΠΠΠΣ, εκτός των υποχρεωτικών (Υ) μαθημάτων που οι φοιτητές/τριες δήλωναν κατά το πρώτο έτος των σπουδών τους.
  • Για το ακαδημαϊκό έτος 2022-23, τρίτο έτος εφαρμογής του ΑΠΠΣ:
    • Διδασκαλία όλων των μαθημάτων του 1ου, 2ου και 3ου έτους του ΑΠΠΣ.
    • Διδασκαλία όλων των μαθημάτων του ΠΠΠΣ, εκτός των υποχρεωτικών (Υ) μαθημάτων που οι φοιτητές/τριες δήλωναν κατά το πρώτο έτος των σπουδών τους.
  • Για το ακαδημαϊκό έτος 2023-24, τέταρτο έτος εφαρμογής του ΑΠΠΣ:
    • Διδασκαλία όλων των μαθημάτων του ΑΠΠΣ για όλα τα έτη.

   Επιπλέον, προβλέπεται ότι:
3. Οι φοιτητές/τριες του ΠΠΠΣ που δεν θα έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους κατά το ακαδημαϊκό έτος 2023-24 θα έχουν τη δυνατότητα να εξετάζονται στα μαθήματα του ΠΠΠΣ έως ότου ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία.
4. Όσοι/ες φοιτητές/τριες του ΠΠΠΣ επιθυμούν να εξεταστούν σε οφειλόμενα από προηγούμενα εξάμηνα μαθήματα, δηλαδή όσα έχουν δηλωθεί και παρακολουθηθεί, μπορούν να τα δηλώνουν με ξεχωριστή ηλεκτρονική δήλωση στην αρχή κάθε εξαμήνου,  πλέον των 30 ECTS νέων μαθημάτων που δεν έχουν παρακολουθήσει, ως εξής: 

  • φοιτητές/τριες του 3ου-7ου εξαμήνου έως και έξι (6) οφειλόμενα μαθήματα όλων των προηγούμενων εξαμήνων, χειμερινών ή εαρινών, εφόσον διδάσκονται κατά το εξάμηνο της δήλωσης.
  • φοιτητές/τριες του 8ου εξαμήνου, έως και δέκα (10) οφειλόμενα μαθήματα όλων των προηγούμενων εξαμήνων, χειμερινών ή εαρινών, εφόσον διδάσκονται κατά το εξάμηνο της δήλωσης.

5. Οι φοιτητές/τριες επί πτυχίω (9ο εξάμηνο και άνω) που περάτωσαν την κανονική φοίτηση, η οποία ισούται με τον ελάχιστο αριθμό των αναγκαίων για την απονομή του τίτλου σπουδών εξαμήνων, σύμφωνα με το ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών, έχουν τη δυνατότητα να εξεταστούν στην εξεταστική περίοδο του χειμερινού και του εαρινού εξαμήνου κάθε ακαδημαϊκού έτους σε όλα τα μαθήματα που οφείλουν για τη λήψη του Πτυχίου, ανεξάρτητα εάν αυτά διδάσκονται σε χειμερινό ή εαρινό εξάμηνο.

5. ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΚΟΙΝΕΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ

5.1.    Πρακτική Άσκηση ΕΣΠΑ

1. Η Πρακτική Άσκηση του Τμήματος είναι συνδεδεμένη με το μάθημα ελεύθερης επιλογής ΑΑΑ 312 του ΠΠΠΣ (6 ECTS) και το ΠΑΕ 151 του ΑΠΠΣ (8 ECTS). Ο Κανονισμός της Πρκατικής Άσκησης είναι αναρτημένος στην Ιστοσελίδα του Τμήματος. Στο ΠΠΠΣ βαθμολογείται ενώ στο ΑΠΠΣ σημειώνεται αν είναι «επιτυχής» ή «ανεπιτυχής». Στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με την παραγωγική διαδικασία και την άσκησή τους σε πραγματικές συνθήκες εργασιακού περιβάλλοντος. Πραγματοποιείται στη διάρκεια του 4ου έτους σπουδών ή το ανώτερο έως και το 10ο εξάμηνο. Η διάρκεια της Πρακτικής για κάθε φοιτητή/τρια ορίζεται στους δύο πλήρεις και συνεχόμενους μήνες. Η εργασία στον φορέα υποδοχής είναι πλήρους απασχόλησης, αμειβόμενη και ασφαλισμένη, εφόσον εκτελείται μέσα από το Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης μέσω ΕΣΠΑ.
2. Τα κριτήρια επιλογής των φοιτητών/τριών καθορίζονται από τη Συνέλευση του Τμήματος και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του Τμήματος. Σύμφωνα με αυτά δικαίωμα συμμετοχής έχουν οι φοιτητές/τριες που έχουν ολοκληρώσει το 7ο εξάμηνο των σπουδών τους και η συνολική τους φοίτηση δεν ξεπερνά το 10ο εξάμηνο σπουδών. Στο πλαίσιο αυτό τα κριτήρια επιλογής του Τμήματος για τη συμμετοχή των φοιτητών/τριών σε θέσεις Πρακτικής Άσκησης μέσω ΕΣΠΑ είναι: 1) Ο συνολικός αριθμός των μαθημάτων στα οποία έχουν εξεταστεί επιτυχώς, ως βασική προϋπόθεση για την ετοιμότητα των φοιτητών/τριών να εργαστούν, όντας πολύ κοντά στο πτυχίο τους. 2) Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ο συνολικός αριθμός των μαθημάτων συμπίπτει σε ορισμένους/ες φοιτητές/τριες, υπολογίζεται ο Μέσος Όρος (Μ.Ο) της γενικής βαθμολογίας τους. 3) Όταν ο Μ.Ο. συμπίπτει σε ορισμένους/ες φοιτητές/τριες υπολογίζονται οι βαθμοί των υποχρεωτικών μαθημάτων (με κωδικό Υ). Οι ισοβαθμούντες/ούσες και οι αμέσως επόμενοι/ες εντάσσονται σε κατάλογο επιλαχόντων με αυστηρή σειρά προτεραιότητας.
3. Στο ΑΠΠΣ το μάθημα της Πρακτικής Άσκησης ΕΣΠΑ επιλέγεται πλέον των 42 μαθημάτων (από το Ζ έως το Ι εξάμηνο), καταγράφεται στην Αναλυτική Βαθμολογία και στο Παράρτημα Διπλώματος, αλλά δεν υπολογίζεται στον βαθμό του Πτυχίου. Σημειώνεται μόνον αν η άσκηση ήταν «επιτυχής» ή «ανεπιτυχής».

5.2.    Ανασκαφή

Η συμμετοχή σε πανεπιστημιακές ανασκαφές εντάσσεται στον Τομέα της Αρχαιολογίας και στοχεύει στην άσκηση των φοιτητών/τριών στην ανασκαφική δραστηριότητα. Απευθύνεται σε φοιτητές/τριες που βρίσκονται τουλάχιστον στο 5ο εξάμηνο των σπουδών τους και παρακολούθησαν το μάθημα  «Ανασκαφή–Σχέδιο» ΑΑΑ313  (ΠΠΠΣ) ή ΑΡΧ251 (ΑΠΠΣ). Κριτήρια για την αξιολόγηση των συμμετεχόντων/ουσών στην ανασκαφή φοιτητών/τριών αποτελούν: i) Η συμπλήρωση τριών (3) τουλάχιστον εβδομάδων συμμετοχής στην ανασκαφή. ii) Η σύνταξη και κατάθεση στον/ην διευθυντή/ντρια της πανεπιστημιακής ανασκαφής –μετά την ολοκλήρωση της ανασκαφικής περιόδου– γραπτής αναφοράς σχετικά με το αντικείμενο της ανασκαφικής έρευνας (έως 2.000 λέξεις). Η τελική αξιολόγηση του/ης φοιτητή/τριας κατά την ανασκαφή βασίζεται τόσο στη συμβολή του/ης κατά τη διάρκεια της έρευνας όσο και στην εκ μέρους του/ης γραπτή αναφορά και προσμετράται στη βαθμολογία του μαθήματος ΑΑΑ313/ΑΡΧ251. 

5.3.    Μαθήματα Erasmus

1. Δήλωση μαθημάτων υποβάλλουν και οι φοιτητές/τριες που πρόκειται να μεταβούν στο εξωτερικό στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus αλλά μόνον για μαθήματα που οφείλουν από προγενέστερα εξάμηνα, σύμφωνα με τις διατάξεις των 3.4. και 4.4. και 4.5. του παρόντος Κανονισμού περί δηλώσεων μαθημάτων, και με την προϋπόθεση ότι οι κωδικοί που δηλώνονται στην τελική  συμφωνία μάθησης (learning agreement) στο αλλοδαπό Πανεπιστήμιο δεν θα πρέπει να συμπίπτουν με μαθήματα που δηλώνονται στο οικείο Ίδρυμα. Η δήλωση των μαθημάτων στο ΑΠΘ θα υποβάλλεται περίπου στα μέσα του εξαμήνου, μετά τη λήξη της προθεσμίας των τροποποιημένων συμφωνιών μάθησης, έτσι ώστε να διασφαλίζεται  η αποφυγή διπλής εξεταστικής στον ίδιο κωδικό μαθήματος. Οι ημερομηνίες των δηλώσεων ειδικά για τους εξερχόμενους φοιτητές του προγράμματος Erasmus  θα αναρτώνται στις ανακοινώσεις της Γραμματείας του Τμήματος.  
2. Η διαδικασία αναγνώρισης μαθημάτων μέσω του Προγράμματος Erasmus δρομολογείται κατόπιν αιτήματος του/ης φοιτητή/τριας, ελέγχεται από τον/ην υπεύθυνο/η για τη λειτουργία του Προγράμματος Erasmus Καθηγητή/τριας του Τμήματος/Ιδρύματος (Συντονιστή/στρια ECTS) με τη συνεπικουρία Καθηγητών/τριών, το γνωστικό αντικείμενο των οποίων εμπίπτει στα προς αναγνώριση μαθήματα. Μαθήματα Πανεπιστημίων της αλλοδαπής τα οποία δεν μπορούν να αντιστοιχηθούν με εκείνα του Τμήματος μπορεί να πιστωθούν στον/η φοιτητή/τρια ως Ελεύθερες Επιλογές ή να αναγραφούν στο Παράρτημα του Διπλώματός του/της.

5.4.    Διδακτικά συγγράμματα

1. Oι φοιτητές/τριες δικαιούνται να επιλέξουν για κάθε μάθημα ένα σύγγραμμα, το οποίο χορηγείται δωρεάν. Η επιλογή γίνεται μέσα από το πληροφοριακό σύστημα ΕΥΔΟΞΟΣ, στο οποίο οι φοιτητές/ τριες εισέρχονται με τα στοιχεία του ιδρυματικού τους λογαριασμού.
2. Ο κατάλογος των διδακτικών συγγραμμάτων για τους/ις φοιτητές/τριες του Τμήματος περιλαμβάνει ένα τουλάχιστον προτεινόμενο διδακτικό σύγγραμμα ανά υποχρεωτικό ή επιλεγόμενο μάθημα, το οποίο προέρχεται από τα δηλωθέντα συγγράμματα στο Κεντρικό Πληροφοριακό Σύστημα (ΚΠΣ) ΕΥΔΟΞΟΣ.
3. Οι δηλώσεις συγγραμμάτων γίνονται κάθε εξάμηνο, σε ημερομηνίες που ορίζονται από το Σύστημα  ΕΥΔΟΞΟΣ. Οι φοιτητές/τριες δηλώνουν συγγράμματα για μαθήματα που περιλαμβάνονται στη δήλωση μαθημάτων τους για το συγκεκριμένο εξάμηνο.
4. Τα εγκεκριμένα συγγράμματα υπάρχουν σε έντυπη μορφή σε αρκετά αντίτυπα στη Βιβλιοθήκη του Τμήματος και διατίθενται για τις ανάγκες των φοιτητών/τριών.
5. Oι φοιτητές/τριες δεν δικαιούνται περισσότερα συγγράμματα από τον αριθμό των μαθημάτων που είναι απαραίτητος για την απόκτηση του πτυχίου

5.5.    Αναγνώριση μαθημάτων

1. Δυνατότητα αναγνώρισης μαθημάτων έχουν οι φοιτητές/τριες που εισέρχονται στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Ν. 4115/2013, αρθ. 35). Η αναγνώριση μπορεί να γίνει για μαθήματα που έχει διδαχθεί ο/η φοιτητής/τρια και στα οποία έχει εξεταστεί επιτυχώς στο Τμήμα προέλευσής του.
2. Στην περίπτωση των φοιτητών/τριών που εισέρχονται στο Τμήμα μέσω του συστήματος των κατατακτηρίων εξετάσεων, το εξάμηνο της εγγραφής τους καθορίζεται με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος. Πιθανή αναγνώριση μαθημάτων είναι δυνατή μόνον εφόσον ο/η φοιτητής/τρια εξασφαλίσει προβιβάσιμο βαθμό και στα τρία μαθήματα που περιλαμβάνονται στις κατατακτήριες εξετάσεις. Πραγματοποιείται δε κατόπιν έγγραφης αίτησης του/ης φοιτητή/τριας η οποία περιλαμβάνει το σύνολο των μαθημάτων των οποίων αιτείται αναγνώρισης. Το σχετικό αίτημα ελέγχεται από τους/ις διδάσκοντες/ουσες των αντίστοιχων ή συναφών γνωστικών αντικειμένων στα οποία εμπίπτουν τα σχετικά μαθήματα. Η αναγνώριση των μαθημάτων εγκρίνεται από τη Συνέλευση του Τμήματος.

5.6.    Αξιολόγηση φοιτητών/τριών

1. Τα μαθήματα που δηλώνονται για πρώτη φορά στην αρχή του χειμερινού εξαμήνου εξετάζονται στις εξεταστικές περιόδους του Ιανουαρίου και του Σεπτεμβρίου του ίδιου ακαδημαϊκού έτους, ενώ τα μαθήματα που δηλώνονται στην αρχή του εαρινού εξαμήνου εξετάζονται στις εξεταστικές περιόδους του Ιουνίου και του Σεπτεμβρίου του ίδιου ακαδημαϊκού έτους.
2. Ο τρόπος αξιολόγησης της επίδοσης των φοιτητών/τριών καθορίζεται από το διδάσκοντα (Ν. 4009/2011 άρθ. 33 παρ. 9) και περιλαμβάνει γραπτή ή προφορική εξέταση ή συγγραφή εργασίας ή συνδυασμό των παραπάνω με παράλληλη αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και εργαλείων. Ειδικές ρυθμίσεις προβλέπονται για άτομα με ειδικές ανάγκες. Ως προς τα Υποχρεωτικά μαθήματα (Υ) και Υποχρεωτικά μαθήματα Ειδίκευσης (ΥΕΙΔ), εκτός των Φροντιστηρίων, η προαιρετική ανάληψη εργασιών εκ μέρους των φοιτητών/τριών δεν τους απαλλάσσει από την εξέταση αλλά προσμετράται στην τελική βαθμολογία του/ης φοιτητή/τριας. Υποχρεωτική είναι η συγγραφή εργασίας στο πλαίσιο των Φροντιστηρίων.
4. Οι εξετάσεις των μαθημάτων γίνονται αποκλειστικά και μόνον εντός των καθορισμένων εξεταστικών περιόδων, σύμφωνα με το πρόγραμμα που καταρτίζει αρμόδια επιτροπή, οριζόμενη από τη Συνέλευση του Τμήματος.
5. Σε κάθε εξεταστική περίοδο, οι εξετάσεις γίνονται, για το σύνολο των εξεταζόμενων, μόνο μία φορά γραπτά ή προφορικά. Για τη διασφάλιση της αντικειμενικότητας, στις προφορικές εξετάσεις συμμετέχουν τουλάχιστον δύο φοιτητές/τριες ή δύο διδάσκοντες/ουσες, με δυνατότητα αναπλήρωσης από άλλο μέλος του προσωπικού του Τμήματος. Η γραπτή εξέταση εκάστου μαθήματος διαρκεί τουλάχιστον δυόμισι (2 ½) ώρες μετά την εκφώνηση των θεμάτων και την παροχή εξηγήσεων από τον/ην διδάσκοντα/ουσα σε συγκεκριμένες ερωτήσεις των εξεταζομένων. Η αποχώρηση των εξεταζομένων από το χώρο εξέτασης είναι δυνατή μετά το πέρας 30 λεπτών από την εκφώνηση των θεμάτων.
6. Οι φοιτητές/τριες προσέρχονται στο χώρο εξέτασης την ακριβή ώρα που ορίζει το Πρόγραμμα Εξετάσεων –τυχόν καθυστέρηση τούς στερεί το δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία– και προσκομίζουν τις φοιτητικές τους ταυτότητες ή το Βιβλιάριο Σπουδών τους ή, σε περίπτωση απώλειας αυτών, οποιοδήποτε αποδεικτικό στοιχείο της ταυτότητάς τους (Απ. 11508/14-6-1989, Συνεδρίαση Συγκλήτου 2562/7-6-1989).
7. Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, εκτός κι αν ο εισηγητής χρησιμοποιεί διαφορετική μέθοδο εξέτασης (με ανοιχτά βιβλία) απαγορεύεται η χρήση βιβλίων ή άλλων βοηθημάτων ή ακόμα ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας. Σε περίπτωση παραβίασης του όρου αυτού και για τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας επιβάλλεται ο μηδενισμός του γραπτού. Με τον ίδιο τρόπο, μηδενισμό, αξιολογείται εργασία Φροντιστηρίου ή άλλου μαθήματος, στην οποία διαπιστώνεται το φαινόμενο της λογοκλοπής.
8. Ως προς την αξιολόγηση των φοιτητών/τριών εφαρμόζεται η κλίμακα από Μηδέν (0) έως Δέκα (10), με κατώτατο όριο επιτυχίας το βαθμό Πέντε (5). 
9. Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των εξετάσεων ολοκληρώνεται από το/η διδάσκοντα/ουσα εντός τριάντα (30) ημερών από την ημέρα διεξαγωγής της εξέτασης. Τα αποτελέσματα των προφορικών εξετάσεων δεν ανακοινώνονται ατομικά, αλλά συγκεντρωτικά για το σύνολο των συμμετεχόντων/ ουσών. Τυχόν έντυπη ανάρτηση των αποτελεσμάτων περιλαμβάνει εκτός από τον τίτλο του μαθήματος, τον αριθμό ειδικού μητρώου και την βαθμολογία του/ης φοιτητή/τριας, χωρίς αναφορά του ονοματεπώνυμου και σύμφωνα με τους κανονισμούς της αρχής προστασίας προσωπικών δεδομένων.
10. Έκαστος/η φοιτητής/τρια δικαιούται να δει το γραπτό του/ης και να ζητήσει διευκρινίσεις για την αξιολόγησή του/ης εντός 15 ημερών από την ανακοίνωση της βαθμολογίας και κατά τις ώρες συνεργασίας του/ης διδάσκοντα/ουσας Καθηγητή/τριας.
11. Η εκ παραδρομής καταχώρηση μη ορθής βαθμολογίας σε κάποιον φοιτητή διορθώνεται από τον διδάσκοντα κατόπιν γραπτού αιτήματος προς τη Γραμματεία του Τμήματος και έγκριση από τη Συνέλευση του Τμήματος. Άλλου είδους αναβαθμολόγηση δεν είναι δυνατή.
12. Αν ένας/μία φοιτητής/τρια αποτύχει περισσότερες από τρεις φορές σε ένα μάθημα, ύστερα από αίτησή του/ης και με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος εξετάζεται από τριμελή επιτροπή Καθηγητών/τριών της Σχολής, οι οποίοι/ες έχουν ίδιο ή συναφές γνωστικό αντικείμενο και ορίζονται από την ίδια Συνέλευση (N. 4009/2011 άρθ. 33 παρ. 10). Από την επιτροπή εξαιρείται ο/η υπεύθυνος/η της εξέτασης διδάσκων/ουσα. Σε περίπτωση αποτυχίας, ο/η φοιτητής/τρια συνεχίζει ή όχι τη φοίτησή του/ης σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται από τον Εσωτερικό Κανονισμό του ΑΠΘ.
13. Η οριστική αποτυχία σε ένα μάθημα Υποχρεωτικό Κορμού ή Υποχρεωτικό Ειδίκευσης δεν συνεπάγεται την εκ νέου δήλωσή του για παρακολούθηση. Αν πρόκειται για μάθημα Υποχρεωτικό κατ’ Επιλογήν (ΥΕ) ή Ελεύθερη Επιλογή (ΕΕ), τότε μπορεί να επιλεγεί για παρακολούθηση άλλο μάθημα της ίδιας κατηγορίας.
14. Η μεταφορά βαθμού φοιτητή/τριας από τη μία εξεταστική περίοδο σε άλλη δεν είναι δυνατή.

5.7.    Λήψη πτυχίου

1. Για τη λήψη του πτυχίου, είναι αναγκαία η συμπλήρωση 240 μονάδων ECTS (30 μονάδων ECTS ανά εξάμηνο).
2. Σύμφωνα με την απόφαση της Συγκλήτου του ΑΠΘ (αριθμ. συνεδρ. 2888/28-5-2014 και 2887/9-5-14), ο τρόπος υπολογισμού του βαθμού των τίτλων Σπουδών που απονέμουν τα Τμήματα του ΑΠΘ έχει προσαρμοσθεί σύμφωνα με τις διατάξεις της Υπ. Απ. Φ5/89656/Β3/2007 (ΦΕΚ1466/Β’/2007) «Εφαρμογή του Συστήματος Μεταφοράς και Συσσώρευσης Πιστωτικών Μονάδων» και η κατάταξη της βαθμολογίας πτυχίου προστίθεται στο Παράρτημα Διπλώματος. Αυτό ισχύει για όσους φοιτητές/τριες εγγραφούν από το 2020 κ.ε. στο ΝΠΠΣ
Επομένως, για τον υπολογισμό του βαθμού του πτυχίου (Υπ. Απ. Φ141/Β3/2166, ΦΕΚ 308 τ.Β. 18–6–1987) πολλαπλασιάζεται ο βαθμός κάθε μαθήματος (συμπεριλαμβανομένης της Πρακτικής Άσκησης μόνον για τους φοιτητές του ΠΠΠΣ) με τον συντελεστή βαρύτητας του μαθήματος και το άθροισμα των επιμέρους γινομένων διαιρείται με το άθροισμα των συντελεστών βαρύτητας όλων των μαθημάτων (συμπεριλαμβανομένης της Πρακτικής Άσκησης μόνον για τους φοιτητές του ΠΠΠΣ). Οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων είναι ταυτόσημοι με τα ECTS που αντιστοιχούν σε αυτά.

 
Βαθμός Μαθήματ. 1 x ECTS Μαθήματ.1 + Βαθμός Μαθήματ.2 x ECTS Μαθήματ.2 +…
Συνολικός Αριθμός ECTS Πτυχίου συγκεκριμένου πτυχιούχου

4. Για τους φοιτητές όλων των προγενεστέρων προγραμμάτων σπουδών ο συντελεστής βαρύτητας είναι η μονάδα.
5. Εάν ένας/μία φοιτητής/τρια έχει βαθμολογηθεί σε περισσότερα μαθήματα (έως των δύο προβλεπομένων) από όσα αντιστοιχούν στον απαιτούμενο ελάχιστο αριθμό μαθημάτων και ECTS για τη λήψη του πτυχίου, μπορεί να αιτηθεί να μη συνυπολογιστούν για την εξαγωγή του βαθμού του πτυχίου του αποκλειστικά και μόνον βαθμοί ελεύθερων επιλογών ή κατ’ επιλογήν υποχρεωτικών μαθημάτων, με την προϋπόθεση ότι ο αριθμός των μαθημάτων και των ECTS που απομένουν είναι τουλάχιστον ίσος με τον απαιτούμενο για τη λήψη του πτυχίου, ενώ ταυτόχρονα συμπληρώνονται ανά εξάμηνο σπουδών τα απαραίτητα 30 ECTS (Υπ. Απ. Φ14.1/Β3/2166, ΦΕΚ 308/18-6-1987).
6. Το αντίγραφο πτυχίου συνοδεύεται από Παράρτημα Διπλώματος, το οποίο αποτελεί ένα επεξηγηματικό έγγραφο που περιγράφει τη φύση, το επίπεδο, το υπόβαθρο, το περιεχόμενο και το καθεστώς των σπουδών που ολοκλήρωσε με επιτυχία ο/η απόφοιτος/η, δίνει την κλίμακα κατανομής των βαθμών, τη βαθμολογική κατάταξή του/ης και τη γενική ταξινόμηση του τίτλου του/ης.

5.8.    Αξιολόγηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας από τους φοιτητές/τριες

1. Η διαδικασία αξιολόγησης των μαθημάτων και των διδασκόντων τους από τους/ις φοιτητές/τριες είναι θεσμοθετημένη και πραγματοποιείται εντός καθορισμένου χρονικού διαστήματος στο τέλος εκάστου εξαμήνου. Γίνεται ηλεκτρονικά, μέσω των υπηρεσιών της Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) και το απόρρητο και αδιάβλητο του ηλεκτρονικού συστήματος είναι διασφαλισμένο. H αξιολόγηση αποσκοπεί στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου που παρέχει το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας στους/ις φοιτητές/τριές του. Η διαδικασία αυτή είναι προς το συμφέρον των φοιτητών/τριών, οι οποίοι/ες καλούνται να απαντήσουν στις ερωτήσεις του ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου. Παράλληλα, αποτελεί το μοναδικό τρόπο ώστε να γίνουν γνωστές, συλλογικά και συγκεντρωτικά, οι απόψεις τους προκειμένου, πέραν των διορθωτικών παρεμβάσεων που θα πραγματοποιήσουν οι διδάσκοντες/ουσες στο πλαίσιο της αυτοβελτίωσής τους και της ανανέωσης των μαθημάτων τους, να ληφθούν –εφόσον χρειασθεί– και πρόσθετα μέτρα. Οι πτυχιούχοι καλούνται επίσης να συμπληρώσουν το ερωτηματολόγιο της συνολικής αποτίμησης των σπουδών τους μέσω της ΜΟΔΙΠ.
2. Ομάδα Εσωτερικής Αξιολόγησης του Τμήματος έχει την ευθύνη και την υποχρέωση της ετήσιας παρουσίασης των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης των εξαμηνιαίων μαθημάτων και της συνολικής αποτίμησης του ΠΠΣ στη Συνέλευση του Τμήματος και της κοινοποίησής στους φοιτητές με ανάρτηση στην ιστοσελίδα του Τμήματος και με όποιον άλλο τρόπο κρίνει κατάλληλο.

5.9.    Πειθαρχικά παραπτώματα

Όσον αφορά τα πάσης φύσεως πειθαρχικά παραπτώματα το Τμήμα εφαρμόζει τις διατάξεις του παλαιού Εσωτερικού Κανονισμού του ΑΠΘ, οι οποίες θα προσαρμοστούν σε εκείνες του νέου Κανονισμού του ΑΠΘ που βρίσκεται (2020) σε στάδιο προετοιμασίας.

6. ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΚΑΙ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ

1. Η παράβαση των διατάξεων του παρόντος Κανονισμού υπόκειται στις προβλέψεις των κανονισμών του Ιδρύματος.
2. Σύμφωνα με τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας, ο ανά χείρας Κανονισμός μπορεί να συμπληρωθεί, να τροποποιηθεί ή και να αναθεωρηθεί με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος.
3. Οι προβλέψεις του παρόντος Κανονισμού θα τροποποιηθούν/προσαρμοστούν σύμφωνα με τον αναμενόμενο (2020) Εσωτερισμό Κανονισμό του Ιδρύματος και τις ειδικότερες προβλέψεις του για τα θέματα προπτυχιακών σπουδών.