
Anthropology of Health, Anthropology of Gender and Gender-Based Violence, Visual Ethnography, Public Anthropology
Subjectivity, Psychic, Suffering and postmodernity, Gender and Care, Politics of Diagnostic Categories and Global Health, Symbolic qualities of Medicines, Therapeutic Strategies, Self-Healing and Autonomy, Medical Responsibility, New Religiosities, Charismatic Healing, Audiovisual Media in Field Research
Athena Peglidou studied Philosophy, Pedagogy & Psychology at the Faculty of Philosophy, Aristotle University of Thessaloniki (Ptychion,1993), Social Anthropology (D.E.A., 1995) & (Thèse en Doctorat, 2004) at the École des Hautes Études en Sciences Sociales (E.H.E.S.S.), Anthropological Documentary at the universities Nanterre - Paris X & École Pratique des Hautes Études (E.P.H.E.) (D.E.A., 1998) in Paris. She has researched the gendered aspects of cleaning compulsion and depression in the Greek context, the management of eclectic healing authorities and the therapeutic itineraries among the medical, the religious and that on their edges (practitioners, magicians, monks). She has analyzed the interrelation between subjectivity and self-healing, consumption of psychotropic drugs and their social and psychosomatic side effects, care and hospitalization. She has conducted ethnographic studies on the gendered experience of the Greek-Albanian border with visual media (2004-7), on the moral economy of gift-giving in the Greek medical context (2011-12), on the nexus of social vulnerability, inequality and schizophrenia (2013-15), the construction of sacrifice and heroism in the age of Covid-19 (2019-20). She has been interested in the reflective relations between colonialism and Greek Folklore Studies using as an analytical axis the uses of audiovisual media and images’ production (2017-18). She has been member of the COST Action (IS1206) ‘Femicide Across Europe” (2013-17), she is currently member of the advisory board of European Observatory on Femicide (E.O.F.) and coordinator of the research group of E.O.F. in Greece and of https://femicide.gr/.
ΙΝΕ 603, Φροντιστήριο Νεοελληνικής Ιστορίας: Οπτικo-ηχητικές δημιουργίες και ερευνητικές διαδικασίες (χειμερινό εξάμηνο)
ΛΑΚ 231, Οπτική Ανθρωπολογία και Εθνογραφικός Κινηματογράφος/ Ντοκουμέντα και ντοκιμαντέρ στην ανθρωπολογία: κινηματογράφος, φωτογραφία, εθνογραφία (χειμερινό εξάμηνο)
ΛΑΚ 151, Εισαγωγή στην Κοινωνική Ανθρωπολογία (εαρινό εξάμηνο)
ΛΑΚ 353, Φύλο, συγγένεια, σεξουαλικότητα (εαρινό εξάμηνο)
ΛΑΚ314, Συμβολική Σκέψη και Ιδεολογία: Πανδημίες, επιδημίες, συνδημίες από τη σκοπιά της ανθρωπολογίας της υγείας (εαρινό εξάμηνο)
(2022) (επιμ.), Κάμερα και Εθνογραφία στην Ελλάδα (Camera and Ethnography in Greece), Alexandreia Editions (in press)
(2022), Guérir les souffrances de l’âme moderne : féminités et itinéraires thérapeutiques, L’Harmatan (in press)
(2021), «Γυναικοκτονίες στην πανδημία covid-19. Ένα σχόλιο για την καθημερινή βία σε εξαιρετικούς καιρούς», Σύγχρονα Θέματα, τχ. 153-154, https://www.synchronathemata.gr/gynaikoktonies-stin-pandimia-covid-19-ena-scholio-gia-tin-kathimerini-via-se-exairetikoys-kairoys/
(2019), «Η γυναικοκτονία δεν είναι νεολογισμός» (απάντηση στο «Γυναικοκτονία, αυτή η μάστιγα», protagon.gr, https://www.protagon.gr/anagnwstes/i-gynaikoktonia-den-einai-neologismos-44341758409
(2019), Είναι η ίαση ζήτημα τεχνικής, πίστης ή συμβολισμού; Από τη δραστικότητα της δομής στη θεραπεία του δρώντος υποκειμένου, Σύγχρονα Θέματα, 145-156, https://www.synchronathemata.gr/einaii-iasi-zitima-technikis-pistis-i-symvolismoy-apo-ti-drastikotita-tis-domis-sti-therapeia-toy-drontosypokeimenoy/.
(2018), Και της αρίστης δε περιγραφής, σαφεστέρα και διδακτικοτέρα είναι η εικών του περιγραφομένου...., εικόνες της λαογραφίας, νεωτερικότητα και αποικιοκρατία, Λαογραφία και Ανθρωπολογία: μια συμβολή στο διάλογο, Β. Νιτσιάκος, Π. Ποτηρόπουλος (επιμ.), Αθήνα: Εκδ.Ι. Σιδέρης, σσ.199-231
(2012), Εν-σαρκώσεις του ψυχικού πόνου: σώμα, ψυχή και νεύρα σε μια ‘γυναικεία’ διαταραχή στο Χ.Οικονόμου Χ., Μ. Σπυριδάκης, Κοινωνιολογικές και Ανθρωπολογικές Προσεγγίσεις στην Υγεία, Ι. Σιδέρης, Αθήνα, σσ.265-286
(2012), Mais finalement qui gère mon âme : paroles hybrides et pratiques confront.es dans la psychiatrisation de la possession dans l’Orthodoxie Grecque contemporaine, Archives de Sciences Sociales des religions, 163 :83-103
(2010), Lines in the family: aspects of family-related migration in Greek-Albanian border, Balkanologie, vol. XII (2)
(2010), Healing itineraries of Greek “depressed” women: Power relations and agency in therapeutic pluralism, Anthropology and Medicine, 17(1):41-47
(2008), Theodora, ‘the pills’ and the Saints: female practices toward psychotropic medication and its symbolic uses in The Apothecary’s Chest: Magic, Art and Medication, Cambridge Scholars Press, pp. 97-107
Films/Visual Works:
2015, Femicide Across Europe, COST, https://www.youtube.com/watch?v=TZYcbr5m7rY
2007, The Border, digital video, 55΄
1998, Cultus Luminis, video, 20΄